www.gastouderopvang-gerda.nl - Dagprogramma
Gastouderopvang Gerda - Bedrijfsboodschap
Dagprogramma
 
07.00 - 08.00 Ontvangst en ontbijten
Ontvangst kinderen, overdracht oppasboekjes en/of bijzonderheden.
Kinderen kunnen vrij spelen of ontbijten.

Bij binnenkomst wordt uw kind door mij als gastouder persoonlijk begroet. Uw kind voelt zich veilig en op zijn gemak als er sprake is van herkenning van mij als gastouder en eventueel andere kinderen, het speelgoed en andere bekende dingen in de woning.
Duidelijkheid biedt kinderen houvast, dat geldt voor een vast ritueel tijdens het brengen.

08.00 - 08.45 Rit per auto naar basisschool
Brengen (gast)- of eigen kinderen
 
09.30 - 10.00 Fruit eten
Fruit eten en wat drinken aan tafel. Kinderen verschonen na het fruit eten.
 
10.00 - 11.00 Lekker er op uit!
Lekker buitenspelen. Als het weer het toelaat gaan we naar buiten.
De kinderen mogen meehelpen met het voeren van de buitendieren, Snuffie het konijn en de grasparkieten in de volière *.
In de achtertuin met diverse speeltoestellen zijn er voldoende buiten activiteiten die we kunnen doen. 
Als het weer het niet toelaat, doen we gezamenlijke binnenactiviteiten, bijvoorbeeld voorlezen, knutselen (kleien, prikken, verven of plakken), puzzelen of zingen, een balspel of luisteren naar een vertel cd of luisterboek.
Ook gaan we naar de winkel om een boodschap, het park bij het kasteel of naar een speeltuin in de buurt.
 
* Bij het voeren wordt rekening gehouden met kinderen met allergieën.

11.15/11.30 - 12.00/12.15 Lunchtijd
Gezellig met z'n allen aan tafel brood eten. Eten is een gezamenlijke activiteit. Elke maaltijd wordt begonnen en afgesloten met een vast ritueel. De kinderen worden bij het tafel dekken en afruimen betrokken. Als gastouder stimuleer ik het eten met bestek (lepel en vorkje). Dit bevordert de zelfstandigheid. De kinderen worden geleerd om te vragen als ze iets willen hebben; op deze manier wordt ook aandacht besteed aan beleefdheidsvormen tijdens de maaltijd. Tevens wordt aandacht besteed aan het taalgebruik. Dit komt tot uiting in het specifiek benoemen van producten, handelingen en namen. Het gezamenlijke eetmoment draagt o.a bij aan een gezond en gevarieerd eetpatroon. 
Bij baby's wordt rekening gehouden met het ritme wat thuis aangehouden wordt. Op deze manier wordt de structuur van thuis doorgevoerd in de gastouderopvang. Baby's die nog niet zelfstandig kunnen zitten worden op schoot gevoed, er is oogcontact wat van belang is rondom het aanbieden van de fles / voedingsschema. 
Er wordt rekening gehouden met bepaalde diëten of allergieën.

Voor en na de maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) wordt er gebeden en gedankt en een kort verhaal voorgelezen uit een kinderbijbel of gebruik gemaakt van een verkorte versie (peuterboekje).

Een enkele keer wordt afgeweken van het vertrouwde aanbod. De aanleiding om bv. een keer pannenkoeken bakken, poffertjes eten, smullen van knakworstjes, tosti's maken, of iets extra's te doen (een eitje koken), kan bv. een verjaardag zijn, afscheid van een gastkind of gewoon als verrassing.
 
12.00 - 14.00 Slapen
Kinderen die nog een keer per dag slapen worden naar bed gebracht voor het middagslaapje. Kinderen die niet naar bed gaan mogen vrij spelen, we gaan samen spelen of doen een "rustige" activiteit. Op die manier wordt er een rustmoment in de dag gecrëeerd.
 
14.00 - 14.30 Drinken (en een tussendoortje/koekje)
Kinderen worden uit bed gehaald en verschoond, aangekleed,  opgefrist en haren gekamd. Ook kinderen die niet hebben geslapen worden opgefrist. Daarna gaan we met elkaar wat drinken en een koekje eten.

14.30 - 15.30 Rit per auto naar basisschool
Ophalen van gast- (eigen) kinderen
 
15.30 - 17.00 Speeltijd
De kinderen kunnen vrij spelen. Als het weer het toelaat lekker de tuin in. Eventueel samen een activiteit doen. 

17.00 - 18.00 Warm eten
Vanaf 17.00 wordt de warme maaltijd aangeboden.
                                                                       
17.00 - 19.00 Ophalen
Ontvangst ouders/verzorgers. Bespreken dag en/of eventuele bijzonderheden. Uitreiken overdracht (heen-en-weer boekje)      
Bewust afscheid nemen is voor uw kind belangrijk, zodat het de dag goed kan afsluiten.

In het dagprogramma heb ik gebruik gemaakt of maak ik nu gebruik van:
- VVE programma (Vroege Voorschoolse Educatie) van        
  Gastouderbureau "Gastouderland". 
- Christelijk ontwikkelingsprogramma "LEEF" van Gastouderbureau 
  "Korelon".
- VVE programma "KIKI, kansen in kinderen) van gastouderbureaus 4Kids
   en CGOB "De Herberg".

Voor meer informatie zie tabblad "Vroege Voorschoolse Educatie".


Vast dagritme:

Het handhaven van steeds dezelfde structuur op elke willekeurige dag, geeft veel duidelijkheid bij de kinderen; het sluit aan bij hun gevoel van veiligheid. Op deze manier weten kinderen wat er komen gaat; dit geeft veel rust op een dag. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop eten en drinken wordt aangeboden.


 
 
 
Een oppasboekje van één van de gastouderbureaus voor de dagelijkse belevenissen van uw kind.